ROLUL POLITIC AL PARLAMENTULUI EUROPEAN
Parlamentul European îndeplineşte
funcţia de forum politic şi mijloc de comunicare, fiind
investit cu un nivel ridicat de autonomie, pe lângă sarcinile impuse de
tratate, el poate avea o gamă largă de iniţiative politice,
multe răspunzând nevoilor cetăţenilor europeni.
Parlamentul European are un rol definitoriu în procesul
de elaborare a viziunii politice a Europei: este consultat de Consiliu cu
privire la aspectele principale şi la alegerile fundamentale pe care le
implică Politica Externă şi de Securitate Comună.
La rândul sǎu, Parlamentul poate adresa întrebǎri Consiliului şi poate face recomandǎri.
Parlamentul European reprezintă, de asemenea o
adevărată tribună internaţională, de la
care iau cuvântul numeroşi lideri mondiali. De-a lungul anilor,
Parlamentul a devenit interpretul acţiunilor interne şi externe ale
Uniunii, ceea ce permite participarea deputaţilor şi, prin
intermediul lor, a cetăţenilor, la definirea viziunii politice
europene.
În ce priveşte aderarea unui nou stat membru şi
majoritatea acordurilor internaţionale, aprobarea Parlamentului este
obligatorie. În negocierile Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC),
Parlamentul recomandǎ Comisiei Europene (negociatorul
principal al Uniunii), sǎ ţinǎ cont de problemele
globale ale omenirii: combaterea sǎrǎciei, dezvoltarea, o viaţǎ politicǎ democratica.
Parlamentul se implicǎ activ în
susţinerea principiului unei dezvoltǎri mondiale echitabile, care sa
aibă în centrul preocupărilor dezvoltarea societǎţii
şi respectul drepturilor fundamentale. În acest sens, Parlamentul a
respins unele protocoale financiare încheiate cu state nemembre cu regimuri
nedemocratice şi a condiţionat implementarea protocoalelor de
eliberare a deţinuţilor politici sau aderarea la convenţiile
internaţionale de protejare a drepturilor omului.
I.
POLITICA EXTERNĂ
Consiliul se consultă cu
Parlamentul European cu privire la principale aspectele şi deciziile
fundamentale pe care le implică Politica Externă şi de Securitate
Comună (PESC). Parlamentul poate adresa Consiliului întrebări şi
îi poate face anumite recomandări.
Consiliul
informează cu regularitate Parlamentul cu privire la progresele
făcute în cadrul politicii externe şi de securitate, iar Parlamentul poate
adresa Consiliului întrebări şi recomandări.
Prin
intermediul Comisiei pentru Afaceri Externe, Parlamentul European menţine
un contact permanent cu Înaltul Reprezentant al UE pentru PESC, precum şi
cu comisarul european pentru relaţii externe.
Parlamentul
European îşi dă avizul conform cu privire la aderarea unor noi state
la Uniunea Europeană şi este consultat cu privire la acordurile
internaţionale, cum ar fi acordurile de asociere sau de cooperare
comercială încheiate între UE şi ţările terţe.
II. GLOBALIZARE
Parlamentul European oferă sprijin
Uniunii Europene îndeplinirea unui rol eficient în cadrul procesului de globalizare.
Parlamentul European participă în mod activ la dezbaterile privind globalizarea.
Acesta urmăreşte îndeaproape lucrările Organizaţiei
Mondiale a Comerţului (OMC). OMC este organizaţia
internaţională în cadrul căreia ţările semnatare
definesc reguli privind comerţul internaţional.
Parlamentul European îşi dă avizul conform cu
privire la rezultatul negocierilor purtate de către Uniunea Europeană
în cadrul OMC, prin recomandări adresate Comisiei Europene, principalul
negociator al Uniunii. Parlamentul subliniază faptul că trebuie luate
în considerare dificultăţile specifice întâmpinate de
ţările în curs de dezvoltare. Parlamentul European îşi
coordonează acţiunile în vederea apărării intereselor
cetăţenilor în contextul actual al globalizării.
Parlamentul solicită crearea unei adunări
parlamentare pe lângă OMC pentru a permite fiecărui
cetăţean să înţeleagă mecanismele OMC şi
deciziile luate în cadrul acesteia. Deputaţii în Parlamentul European
doresc, aşadar, să sporească transparenţa
activităţilor OMC. Parlamentul subliniază necesitatea de a
progresa spre o globalizare a drepturilor cetăţenilor care să
garanteze o justiţie socială şi o democraţie mondială.
III. APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI
Protecţia Drepturilor Omului
reprezintă o prioritate extrem de importantă pentru Parlamentul
European. Comisia pentru afaceri externe a Parlamentului se ocupă în mod
direct de problema apărării Drepturilor Omului în afara
Uniunii.
În fiecare an, Parlamentul European prezintă un
raport privind situaţia Drepturilor Omului în ţările
terţe şi un raport privind respectarea Drepturilor Omului în
interiorul Uniunii.
Consiliul informează Parlamentul European cu privire
la orice decizie de a suspenda un acord cu o anumită ţară din
motive legate de Drepturile Omului. Parlamentul poate astfel să
exercite presiuni asupra ţării respective pentru ca aceasta să
elibereze prizonieri politici sau să adere la acorduri internaţionale
de protecţie a Drepturilor Omului.
În fiecare perioadă de sesiune, adică o
dată pe lună, Parlamentul European dezbate cazuri de încălcare a
Drepturilor omului, a democraţiei şi a statului de drept.
Parlamentul a adoptat o serie de rezoluţii care condamnă guvernele
responsabile de încălcarea Drepturilor Omului. Hemiciclul este,
aşadar, un forum internaţional în care se poate interveni pentru a
atrage atenţia deputaţilor şi cetăţenilor cu privire
la încălcarea Drepturilor Omului în anumite ţări.
În 1988, Parlamentul European a instituit Premiul Saharov
pentru libertatea de gândire. Acesta este atribuit, în fiecare an, unei
personalităţi sau unei organizaţii internaţionale care,
asemenea fizicianului nuclear rus Andrei Saharov, laureat al Premiului Nobel
pentru Pace în 1975, s-a distins în domeniul Drepturilor Omului.
Ce este premiul Saharov? Începând cu 1988, premiul
Saharov este decernat în fiecare an de cǎtre Parlamentul European cǎ recunoaştere a eforturilor persoanelor sau
organizaţiilor în promovarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Parlamentul acorda premiul pentru
drepturile omului, în valoare de 50000 de euro, în cadrul unei ceremonii organizate
în Strasbourg pe 10 decembrie, ziua în care a fost semnatǎ, în 1948,
Declaraţia Drepturilor Omului, sau la o datǎ cât mai
apropiatǎ de 10 decembrie.
Mai multe informaţii despre premiul Saharov: DG Afaceri externe- Unitatea pentru
drepturile omului.
IV.
SPAŢIUL DE LIBERTATE, SECURITATE
ŞI JUSTIŢIE
Libertatea, securitatea
şi justiţia sunt trei domenii de maximă
importanţă pentru cetăţenii europeni. Uniunea Europeană a
creat un spaţiu de libertate, securitate şi justiţie care
respectă Carta drepturilor fundamentale a Uniunii, precum şi
tradiţiile şi sistemele juridice ale fiecărui stat membru.
Existenţa acestui spaţiu întăreşte şi facilitează
cooperarea poliţienească şi vamală între statele membre,
precum şi cooperarea judiciară civilă şi penală.
Pentru a asigura un nivel înalt de securitate
pentru toţi cetăţenii, Uniunea Europeană combate toate
formele de criminalitate (traficul de droguri, de arme şi de maşini
furate, corupţia, exploatarea sexuală a copiilor, terorismul etc.),
de rasism şi de xenofobie.
Spaţiul de libertate, securitate şi
justiţie garantează cetăţenilor dreptul de liberă
circulaţie şi de şedere în întreaga Uniune. Uniunea are, de
asemenea, competenţe în domeniul securităţii şi
justiţiei. Parlamentul joacă, alături de Consiliu, rolul de
colegislator pentru o mare parte din actele legislative necesare creării
acestui spaţiu de libertate, securitate şi justiţie.
V. CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE A UNIUNII EUROPENE
Decizia de a elabora o Cartă
a drepturilor fundamentale a Uniunii Europene a fost luată la
Consiliul European de la Köln din 3 - 4 iunie 1999. Carta drepturilor
fundamentale a Uniunii Europene a fost adoptată de
Uniunea Europeană, la Consiliul European de la Nisa, din 7 decembrie 2000.
Preambulul Cartei prezintă
hotărârea statelor membre de a împărtăşi „un viitor
paşnic întemeiat pe valori comune” şi declară că,
„conştientă de patrimoniul său spiritual şi moral, Uniunea
este întemeiată pe valorile indivizibile şi universale ale
demnităţii umane, libertăţii, egalităţii şi
solidarităţii; aceasta se întemeiază pe principiile
democraţiei şi statului de drept”.
Carta drepturilor fundamentale reuneşte într-un
singur text ansamblul drepturilor civice, politice, economice şi sociale
ale cetăţenilor europeni şi ale tuturor celor care locuiesc pe
teritoriul Uniunii. Aceste drepturi sunt grupate în şase capitole
principale: Demnitatea, Libertăţile, Egalitatea, Solidaritatea,
Cetăţenia şi Justiţia.
Începând din 2001, Parlamentul European
prezintă în fiecare an, un raport care analizează măsura în care
drepturile enunţate în Cartă sunt respectate. Includerea
drepturilor fundamentale în viitoarea Constituţie europeană presupune
faptul că, dacă aceasta din urmă intră în vigoare,
instituţiile europene şi statele membre vor fi, din punct de vedere
juridic, obligate să le respecte.
Procedura de scrutiny reprezintă controlul parlamentar
asupra modului în care guvernul unui stat membru se manifestă în
raporturile intracomunitare, de la poziţiile exprimate în instanţele
de decizie ale Uniunii Europene şi până la poziţia şi
măsurile luate faţă de probleme specific europene în cadrul
legislativ comunitar existent (politici publice comunitare
desfăşurate într-un cadru naţional sau politici publice europene
desfăşurate într-un cadru comunitar). Această modalitate de
control ţine de modalităţile clasice de control parlamentar
asupra activităţii guvernului, se realizează prin intensificarea
interacţiunilor dintre parlament şi guvern, în cadrul
constituţional propriu fiecărui stat şi poate cuprinde uneori
atât o raportare ex ante (anterioară) din partea guvernului către
parlament, cât şi una ex post (ulterioară), în acelaşi sens.
Modalităţile de control şi eficienţa acestora vor depinde,
atât de cadrul constituţional naţional, cât şi de tradiţiile
şi cultura politică a fiecărei societăţi.